Jak wybrać idealną siedzibę firmy: techniczne aspekty, na które musisz zwrócić uwagę

Wybór siedziby firmy może mieć decydujące znaczenie dla rozwoju i sukcesu przedsiębiorstwa. Poza estetyką i aspektem prestiżowym, istotne są także kwestie techniczne, które determinować będą warunki do dynamicznego rozwoju przedsiębiorstwa. Zatem co trzeba wziąć pod uwagę, aby wybrać optymalne miejsce pod siedzibę firmy?

Wybór lokalizacji i obiektu na siedzibę firmy jest kluczową decyzją, która będzie wpływać na przyszłość przedsiębiorstwa. Ważną kwestią są zarówno lokalizacja zapewniająca dobrą dostępność komunikacyjną, jak i infrastruktura technologiczna. Nie można zapominać także o przestrzeni, która powinna być możliwa do adaptacji do potrzeb firmy, jak i o warunkach bezpieczeństwa czy szacowanych kosztach eksploatacyjnych. Warto zawczasu sprawdzić, czy nieruchomość będzie mogła posiadać odpowiednią liczbę miejsc parkingowych oraz czy będzie spełniać wymogi w zakresie BHP i innych przepisów prawa.

 

Lokalizacja siedziby

Bez względu na to, czy firma prowadzi działalność produkcyjną, czy usługową istotnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę wybierając miejsce na siedzibę przedsiębiorstwa, jest lokalizacja nieruchomości. Warto upewnić się, że wybrane miejsce jest dobrze skomunikowane z resztą miasta oraz posiada odpowiedni dostęp do transportu publicznego. Należy także sprawdzić, czy lokalizacja zapewnia odpowiednią bliskość autostrad i innych ważnych dróg. Nie można także zapomnieć o sprawdzeniu planu zagospodarowania przestrzennego oraz możliwości rozbudowy sieci drogowej dostosowanej do potrzeb firmy. W ten sposób z jednej strony zapewnia się szybszą i bezproblemową obsługę logistyczną, a z drugiej strony przestrzeń do ewentualnej rozbudowy i rozwoju. Warto jednocześnie sprawdzić, czy lokalizacja sprzyja utrzymaniu posiadanych partnerów biznesowych oraz poszerzeniu kręgu o nowych klientów.

 

Infrastruktura technologiczna — niezbędny element współczesnej firmy

Pierwszym elementem z zakresu instalacji, jaki należy sprawdzić, jest odpowiednie zasilanie. Kluczowy jest dostęp do wymaganej mocy, który nie w każdej lokalizacji będzie dostępny. Warto w tym względzie rozważyć możliwość instalacji zasilania opartego na odnawialnych źródłach energii — panelach fotowoltaicznych, elektrowni wiatrowej czy bankach energii. Istotne może okazać się także to, aby obiekt miał dostęp do generatora prądu, który będzie awaryjnym źródłem zasilania w przypadku przerw w dostawie energii. 

Nowoczesna firma nie może się obyć bez sieci telekomunikacyjnej oraz internetu. Dlatego trzeba upewnić się, że istnieje możliwość zainstalowania odpowiedniej infrastruktury telekomunikacyjnej oraz podłączenia do szybkiego, niezawodnego i stabilnego internetu. W tym celu warto sprawdzić, czy nieruchomość można podłączyć do istniejącego światłowodu.

Kolejnym bardzo istotnym aspektem, bez którego nie jest możliwe funkcjonowanie współczesnych biur jest zapewnienie odpowiednich ilości świeżego powietrza, chłodu (klimatyzacji) oraz instalacji ogrzewania. Należy mieć na uwadze, że ilości tych czynników (głównie ilości świeżego powietrza dostarczanych na daną powierzchnię biurową) mogą ograniczać ilość pracowników, którzy na danej powierzchni mogą przebywać i pracować.

 

Możliwości adaptacyjne obiektu

Każda firma oczekuje przestrzeni w pełni dostosowanej do potrzeb i wymagań użytkowników. Dlatego warto się zastanowić, czy wybrana przestrzeń pozwala na łatwą adaptację do potrzeb konkretnej firmy, czy można ją rozbudować lub zmienić układ pomieszczeń. Jednocześnie, jeśli obiekt przeznaczony jest pod wynajem, należy zweryfikować, czy właściciel nieruchomości oferuje elastyczne warunki najmu, umożliwiające dostosowanie przestrzeni do rosnących potrzeb firmy.

 

Szacowanie kosztów i ryzyk

Minimalizacja kosztów związanych z adaptacją i funkcjonowaniem firmy prowadzi do zwiększenia jej konkurencyjności na rynku. Dlatego też uważnie i szczegółowo należy przygotować kosztorys przebudowy i dostosowania obiektu do potrzeb przedsiębiorstwa – tzw. CAPEX. Jednocześnie nie można zapomnieć o możliwie dokładnym szacowaniu kosztów utrzymania związanych z eksploatacją budynku, w tym opłatami za media, utrzymaniem czystości, kosztami ochrony czy serwisami technicznymi – tzw. OPEX. Warto także rozważyć, czy nie  zainwestować w rozwiązania pozwalające znacząco zmniejszyć wydatki eksploatacyjne, np. dodatkowe ocieplenie, rekuperację, fotowoltaikę, banki energii itp., które podniosą nie tylko efektywność energetyczną budynku, ale znacząco obniżą koszty jego utrzymania.

Wybierając obiekt pod siedzibę firmy należy zweryfikować jego warunki techniczne w zakresie budowlanym. Tu kluczowa będzie informacja, czy budynek spełnia wszystkie normy budowlane oraz czy nie znajduje się w strefie zagrożonej klęskami żywiołowymi (np. powodziami). Nie można zapomnieć także o wyposażeniu nieruchomości w nowoczesne systemy zabezpieczeń, takie jak monitoring, kontrola dostępu, ochrona przeciwpożarowa oraz system alarmowy. Istotną kwestią jest też sprawdzenie, czy budynek jest zgodny z obowiązującymi przepisami BHP oraz normami dotyczącymi warunków pracy i czy posiada wszystkie wymagane przepisami decyzje zezwalające na jego użytkowanie.

Te wszystkie oraz wiele innych elementów budynku pomoże sprawdzić sprawdzona firma consultingowa. Specjaliści z wieloletnim doświadczeniem z różnych branż zweryfikują możliwości każdego obiektu i sprawdzą, czy będzie on odpowiedni do potrzeb konkretnej firmy. Dzięki uwzględnieniu wszystkich aspektów technicznych pomogą podjąć świadomą i przemyślaną decyzję w zakresie wyboru optymalnej lokalizacji pod siedzibę przedsiębiorstwa.