Zmieniające się potrzeby najemców retailowych i ich wpływ na wyposażenie techniczne obiektów

Zmieniające się potrzeby najemców retailowych mają znaczący wpływ na wyposażenie techniczne obiektów handlowych. Trendy w handlu detalicznym, ewolucja zachowań konsumentów oraz rosnąca rola technologii w procesie zakupowym skłaniają właścicieli i zarządców obiektów do wprowadzania licznych zmian w infrastrukturze technicznej. Co wpływa najbardziej na zmiany potrzeb najemców w branży handlowej?

Wdrażanie rozwiązań podnoszących elastyczność przestrzeni handlowych

Branża handlowa podlega stałym modernizacjom, których celem jest zwiększenie sprzedaży oraz podnoszenie zainteresowania wśród klientów. Rezultatem takiej polityki jest dążenie do elastyczności przestrzeni handlowych. Dlatego w dużych obiektach handlowych coraz częściej wprowadza się aranżacje modułowe, które odpowiadają na zmieniające się preferencje najemców. Coraz większy nacisk klienci retailowi kładą na elastyczne i modułowe rozwiązania. W rezultacie właściciele obiektów muszą inwestować w systemy  umożliwiające szybkie i łatwe przekształcanie przestrzeni handlowej w zależności od potrzeb różnych najemców.

W zakresie elastyczności wykorzystania powierzchni obiektów wspomnieć także o wzrastającej popularności klientów krótkoterminowych, czyli tak zwanych pop-up stores. To powoduje konieczność wdrażania infrastruktury, która umożliwia szybkie zmiany aranżacji wnętrz, a także elastyczne zarządzanie mediami, w tym energią elektryczną czy oświetleniem. 

 

Rozwiązania wspierające doświadczenia klienta

Przyciąganie i zatrzymanie uwagi klientów jest kluczowe dla sukcesu w handlu. Poszukiwanie nowych rozwiązań pozwalających wyróżnić się spośród wielu sklepów konkurencyjnych sprawia, że najemcy często inwestują w narzędzia, które angażują klientów. Coraz częściej w takich obiektach stosowane są interaktywne ekrany, lustra z rozszerzoną rzeczywistością czy aplikacje mobilne ułatwiające zakupy. 

Obecnie branża retailowa powszechnie korzysta także z szerokiej analizy danych, dzięki której decyzje inwestycyjne i modernizacyjne mają charakter mniej intuicyjny, a bardziej przewidywalny. Stąd w obiektach handlowych wdraża się systemy zbierające i analizujące dane o ruchu klientów czy ich preferencjach oraz zachowaniach. Wymaga to odpowiedniego wyposażenia w czujniki i serwery przetwarzające te informacje w czasie rzeczywistym.

Działania wspierające efektywność energetyczną oraz zrównoważony rozwój

Najemcy coraz częściej oczekują, że obiekty, w których prowadzą działalność, będą wyposażone w energooszczędne systemy. Obejmuje to instalacje LED, systemy zarządzania energią oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Powszechne stają się inwestycje, które pozwalają na wykorzystanie energii elektrycznej pochodzącej z fotowoltaiki czy farm wiatrowych. Klienci retailowi coraz częściej korzystają również z banków energii. Z kolei najemcy inwestują w rozwiązania pozwalające na oszczędności w zużyciu prądu, jak i efektowne, ale jednocześnie tanie w eksploatacji, sposoby na atrakcyjną ekspozycję towaru.

Takie rozwiązania dają możliwość podniesienia konkurencyjności prowadzonej działalności.  

Co ważne, wzrost świadomości ekologicznej wśród konsumentów sprawia, że najemcy preferują obiekty posiadające certyfikaty ekologiczne, takie jak LEED czy BREEAM, co wymusza inwestycje w odpowiednie technologie i materiały budowlane.

Technologie internetowe wspierające sprzedaż

Współczesny klient oczekuje spójności doświadczenia zakupowego niezależnie od kanału sprzedaży. Najemcy retailowi coraz częściej wymagają rozwiązań technologicznych umożliwiających integrację sprzedaży online i offline. Przykładem może być Click & Collect, gdzie klienci zamawiają online, a odbierają towar w sklepie. Wdrożenie nowych technologii związanych z cyfryzacją i zakładających rozwiązania omnichanel stają się must have każdej dużej inwestycji w branży retail.

W rezultacie kluczowe dla prawidłowej obsługi handlu opartego na omnichanel stają się niezawodne łącza internetowe. Muszą one zapewniać nie tylko prawidłową obsługę transakcji, ale są istotne także do prowadzenia działań marketingowych na miejscu, jak np. digital signage czy tworzenie personalizowanych ofert.

 

Rozwój przestrzeni wspólnych

Dążenie do jak najdłuższego zatrzymania klienta w obiekcie powoduje, że współczesne galerie handlowe to nie tylko sklepy, ale również miejsca zapewniające wypoczynek i możliwość atrakcyjnego spędzania czasu. Tym samym zwiększa się zapotrzebowanie na przestrzenie wspólne, takie jak strefy relaksu czy coworkingowe, które muszą być odpowiednio wyposażone pod względem technicznym, np. w punkty ładowania urządzeń elektronicznych, szybkie Wi-Fi czy meble zintegrowane z technologią.

Wszystkie te zmiany wskazują na konieczność ciągłego dostosowywania obiektów retailowych do zmieniających się potrzeb najemców. Zarządzający obiektami muszą być na bieżąco z trendami technologicznymi i rynkowymi, których wdrożenie zapewni najemcom przestrzeń nie tylko spełniającą ich oczekiwania, ale również przyciągającą klientów i wspierającą rozwój biznesu.